Friday, March 27, 2009

earth hour....


uols.....
tau tak pasal earth hour????
meh chek habaq mai......



Earth Hour merupakan acara tahunan yang diadakan oleh Tabung Alam Sedunia WWF, disambut pada hari Sabtu terakhir pada bulan Mac, yang mahukan kediaman dan pejabat untuk mematikan lampu yang tidak digunakan dan peralatan elektrik yang tidak digunakan selama satu jam untuk membangkitkan kesedaran ke atas perubahan iklim. Dikendalikan oleh WWF Australia dan Sydney Morning Herald pada 2007,dan mendapat sokongan dunia pada 2008.

Earth Hour berikutnya akan diadakan pada hari Sabtu, 28 Mac 2009 jam 8:30 malam, waktu tempatan.


Sambutan seluruh dunia


( Sydney Harbour Bridge dan Opera House digelapkan selama Earth Hour 2007).

  • Di Sydney, Australia, akhir Earth Hour disambut dengan pertunjukan bunga api.
  • Istana kerajaan Danish, Amalienborg Palace dan GrĂ¥sten Palace, digelapkan atas arahan Ratu.
  • Nelly Furtado mengadakan konsert bebas di Nathan Philips Square di Downtown Toronto untuk meraikan Earth Hour.
  • Di Toronto, Ontario, Environmental Outreach Team dari mahasiswa Universitas York menjalankan sesi maklumat Earth Hour pada keesokan, dan York University Observatory mengadakan sesi pertunjukan tambahan
  • Aktiviti melihat bintang diadakan di Toronto Ontario Science Centre dan Richmond Hill's David Dunlap Observatory.
  • Astronomy Ireland menggunakan teleskop berkuasa tinggi di Phoenix Park Dublin untuk membolehkan orang ramai melihat langit pada waktu malam, yang biasanya cerah pada waktu malam.
  • Di Tel Aviv, Israel, sebuah konsert terbuka oleh Knesiyat Hasekhel diadakan di Rabin Square. Tenaga yang digunakan untuk konsert ini telah dijanakan oleh sekumpulan pengayuh yang menggerakkan pedal jana kuasa. Keseluruhan tenaga dibekalkan oleh jana kuasa pembakaran menggunakan minyak falafel.
  • Di Atlanta, CEO WWF US, Carter Roberts dan Datuk Bandar Atlanta, Shirley Franklin secara simbolik menekan suis raksasa yang disiarkan secara langsung di televisyen yang memulai gelombang pemadaman lampu di bangunan di bandar itu.
  • Di San Francisco, satu acara umum yang diadakan oleh WWF telah dihadiri oleh Datuk Bandar Gavin Newsom, pemain skateboard sekaligus meraih pingat emas Brian Boitano, Grateful Dead drummer Mickey Hart dan artis lain. Mereka berkumpul untuk menyaksikan lampu dipadamkan, mendengar muzik dari Jason Damato.
Sky Tower di Auckland, New Zealand, menghentikan mandi cahaya semasa Earth Hour, dan meneruskan selepas itu.


so uols.......ni j info yang boleh diberi...sebab ni j yang aku paham......
sape2 yang ada info lagi......sila2 la y.....

No comments:

Post a Comment